18 Haziran 2014 Çarşamba
ÇOCUKLARA TUVALET EĞİTİMİ NASIL VERİLİR?
Tuvalet Eğitimi
Tuvalet ve temizlik alışkanlığı insanın sağlıklı yaşamında son derece önemli rol oynar. Bu alışkanlıkların
olumlu bir biçimde kazanılması da çocuğun ilk temizlik gereksinimlerini karşılamasında aldığı izlenimlerle
ilgilidir. Yine bu alışkanlığın kazanılmasında olgunlaşmanın rolü büyüktür. Normal gelişim gösteren bir
çocuk ikinci yaşa doğru kaslarını kontrol etmeyi öğrenebilir. Tuvalet eğitimine 18-24. aylar arasında
başlamak uygundur. Bu eğitim süresince, çocuğunuza baskı yapmamalısınız. Sevecen bir tutum ve düzen
içinde, kararlılıkla bu alışkanlığın yerleşmesini sağlayabilirsiniz. Çocuğunuzu tuvaletini söylemesi için
özendirmelisiniz. Erken aylarda, ayıplayıcı sert bir tutum içinde ele alınan tuvalet eğitiminin, çocuğun kişilik
yapısını olumsuz etkilediği bilinmektedir. Bu nedenle tuvalet eğitimi verirken çocuğunuzla inatlaşmamalı
ve katı kurallar içinde olmamalısınız.
Çocuğunuzun tuvalet eğitimine hazır olduğunu nasıl anlarsınız?
Uykudan kuru kalkabiliyor ve gün içinde iki saat kuru kalabiliyorsa,
Büyükler gibi tuvalete gitme isteğini belirtiyorsa,
Altını ıslattığında bunu hareketleri ile belli ediyorsa,
Islak, kuru, oturak gibi tek sözcüklü ifadeler kullanabiliyor ve basit yönergeleri anlıyorsa, çocuğunuz
tuvalet eğitimine hazır demektir.
Tuvalet Eğitimini Nasıl Vereceğim?
Çocuğunuza tuvalet eğitimi verirken hassas davranmanız çocuğunuzun öğrenme sürecini kısaltacaktır.
Tuvalet eğitimine başlandığı zaman anne babanın aktif bir biçimde sürece dâhil olması gerekmektedir.
Öğrenme sürecinde ailelerin tutum ve davranışları, çocuğun tuvalete gitmekten hoşlanmasını sağlar
nitelikte olmalıdır. Eğitime başlamadan önce tuvalet eğitiminde hangi sözcükleri kullanacağınıza karar
vermelisiniz. Ailede kullanılan, çocuğun da söyleyebileceği basit sözcükler seçmelisiniz. Çocukla ortak
bir dilde konuşmanız önemlidir. Çocuğun hazır olduğunu fark edince, bir oturak (ayakları yere değdiği
için genellikle oturakta daha rahat ederler) ya da klozet aparatı alın. Önce, oturağı banyoda veya
tuvalette uygun yere yerleştirin. Banyoya veya tuvalete belirli aralıklarla giderek oturağa oturmasını
sağlayın. Eğer klozet aparatı kullanıyorsanız klozet aparatı ve klozete ulaşabilmesi için bir basamak
veya tabure sağlayın. Böylece çocuk oturağa veya klozete alışacaktır. “Benim tuvaletim geldi, tuvalete
gitmeliyim” diye yüksek sesle ifade edip sonrasında da “tuvaletimi yaptım ve rahatladım” diyerek
sonuçlandırmanız ve bunu zaman zaman yapmanız çocuğun öğrenmesini kolaylaştırır. Tuvalet ihtiyacı
olunca size söylemesi için çocuğunuzu cesaretlendirin. Çocuğunuz tuvaletini yaptıktan sonra da haber
verse, onu övün. Bir dahaki sefere, daha erken söylemesi için cesaretlendirin. Çocuğunuzla birlikte
tuvalet eğitimine başladığınızda bir-iki saatte bir banyoya gidin. Sabah kalktığında, yemeklerden sonra
ve tuvaleti geldiğine dair belirtileri fark ettiğinizde, oturağa oturması için teşvik edin. Birkaç dakika
beklemesini sağlayın, sonuç yoksa ısrar etmeyin. Bazı çocuklar başlangıçta, çişlerini oturağa yapar ancak
kaka için bezlerini kullanmaya devam ederler. İlk aşamada bez sadece gündüzleri çıkarılabilir, belirli bir
süre sonra (çocuğun öğrenmesine bağlı olarak) geceleri de bezin çıkarılması gerekmektedir. Yalnız
bezin bir konulup bir çıkarılması, çocuğun kafasını karıştıracağından tuvalet eğitimini güçleştirir. Arada
olabilecek kazaları hoş görün. Başarısızlıkta asla cezalandırmayın. Tuvalet eğitimine başladığınızda bir
çizelge hazırlayın ve bu çizelgeye çocuğunuzun günlük tuvalet alışkanlığını işaretleyin.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder